Každý deň je na bicykel

Je 30. januára 2018 a vonku je asi 12 stupňov nad nulou, slnko príjemne svieti a človek by si pomyslel, že je skôr 1. marca. Takáto zima je ideálna na bicyklovanie aj pre ľudí, ktorí rok delia na cyklo-sezónu a obdobie bez bicykla. Vo všeobecnosti sú však v našich končinách január a február najchladnejšie mesiace v roku. Pred tromi rokmi bola o takomto čase v Bratislave jednodňová snehová kalamita (a po nej dva dni hnedá brečka po kolená). Zhodou okolností to bol aj posledný piatok v mesiaci, čiže večer mala byť Critical Mass cyklojazda. A aj bola. Pred ňou sme sa trocha poguľovali.

bike in winter BA 2015

30. januára 2015, Bratislava, Námestie SNP, cca. 18:30. Medzi cyklistami a cyklistkami, ale aj náhodnými okoloidúcimi sa strhla spontánna guľovačka. V ten deň napadlo v priebehu doobedia cca 30 cm snehu, ktorý ochromil motorovú dopravu v meste. Zdroj: Lucia Joy.

Takéto počasie je v Bratislave skôr neobvyklé aj na zimné obdobie. Asi preto to vždy poriadne prekvapí aj cestárov, a preto chápem, že mnohí ľudia jednoducho paušálne na zimu bicykel odložia. Avšak keď to porovnám s motoristami, Bratislava je notoricky zaseknutá v zápchach, no napriek tomu to vodičov áut nedonúti auto odložiť.

Skúsim vymenovať všetky ťažkosti, ktoré musí vodič či vodička riešiť v zime od ranného naštartovania až po večerný príchod domov:

  • zoškrabať námrazu/odhrnúť sneh z auta, prípadne spred garáže
  • dávať pozor na poľadovicu
  • čakať v kolóne
  • hľadať parkovacie miesto
  • zoškrabať námrazu/odhrnúť sneh pri odchode z práce
  • čakať v kolóne v podvečernej zápche
  • hľadať parkovanie pred školou dieťaťa
  • platiť za pohonné hmoty a iné výdavky na auto
  • hľadať parkovacie miesto pri dome

Naproti tomu veci, ktoré rieši cyklist(k)a v zime:

  • sledovať predpoveď počasia
  • dostatočne sa obliecť
  • skontrolovať, či nemám defekt (funkčnosť bicykla)
  • v prípade poľadovice zvážiť použitie MHD

Pre mňa je to jednoznačná voľba, aj v prípade, že napr. mám k dispozícii parkovanie doma aj v práci. Už si ani neviem predstaviť, že by som ráno vyrazila do práce – alebo hocikam – inak než na bicykli, už len kvôli ušetreným peniazom a starostiam. Mimochodom, verejnou dopravou mi to trvá ešte dlhšie, než na bicykli, a nie je to kvôli zápcham, čiže ak som nútená ju použiť, tak vždy meškám.

Používanie toho-ktorého dopravného prostriedku je vecou zvyku. Chápem, že zmena životného štýlu nie je jednoduchá. Ja som začala jazdiť na bicykli celoročne postupne. Ak však má človek skúsenosti s jazdením do práce na bicykli počas tzv. sezóny, oproti neskorej jeseni, zime, či skorej jari je iné naozaj iba počasie, a s tým sa dá veľmi ľahko niečo robiť. Primerane sa obliecť. Koniec-koncov, keď je vonku 30 stupňov, tiež tomu prispôsobíme svoj odev.

Na Slovensku máme celkom kontinentálne zimy, čiže nepadne toľko zrážok ako napr. v pobrežných krajinách na severozápade Európy alebo v takom Vancouveri. Navyše predpoveď pre najbližšie týždne u nás naznačuje, že jazda na bicykli v meste bude celkom nenáročná. 9. februára je medzinárodný Zimný deň Na bicykli do práce, teda Winter Bike to Work Day. Urobte si príjemný piatoček a pridajte sa k tomuto svetovému hnutiu aspoň na jeden deň – som presvedčená, že dôsledkom bude zistenie, že ste nielen prežili, ale ste si to aj užili. Ak ste v Bratislave, pridajte sa večer na polnočnú jazdu, ktorú organizujú ľudia z komunity White bikes.

bike to work Copenhagen

Každodenné dochádzanie do práce v Kodani. Zimná edícia 2017. Na tvárach cyklistov vidno, že je to pre nich rovnaké, ako keby išli MHD, jednoducho to neriešia, iba sa zariadia podľa počasia. Zdroj: FB Cyklokoalície.

bike to school Berlin Feb 2017

Cesta do školy a do škôlky vo februárovom Berlíne 2017. Počasie na nerozoznanie od toho bratislavského. Zdroj: archív Cica na bicykli.

Oulu commuting

V Oulu, meste za polárnym kruhom, sneh a chlad nepokladajú za dôvod odložiť bicykel. Tuhú zimu a teploty pod nulou tam majú vyše 6 mesiacov v roku. Rozhovor s Pekkom Takholom, obyvateľom tohto fínskeho mesta a viceprezidentom Winter Cycling Federation si môžete prečítať tu. Zdroj: web Cyklokoalície.

1 thoughts on “Každý deň je na bicykel

  1. Samozrejme, všetko je pravda, lenže za mlada. Vo vyššom veku sa človek ľahko precení. A nemusí to dopadnúť podľa plánu. Potom je náchylný dávať prednosť autu. Napriek oškrabovaniu a spol. auto je pre starých pohodlné. Alebo MHD, keď auto nemajú. Druhá vec je zimná tolerancia bicyklistov zo strany vodičov. To je zakliata téma. Všetci, čo rozhodujú o doprave a premávke sú šoféri. A rozhodujú spoza volantu. To je ich videnie sveta. V takych oodmienkach si vodici na cestach normalne reálne myslia, že cesty sú pre autá a všetci ostatní sú votrelci, čo nadrzovku zavadzajú. Tí odpornejší nadávajú, tí milší zase prejavujú akože veľkodušnú toleranciu, ale pritom im nenapadne, že oni nie sú v pozícii, že by mohli byť veľkorysí. Mali by cyklistov (ale rovnako aj chodcov či “ťarbavé” vozidlá MHD) REŠPEKTOVAŤ ako rovnocenných účastníkov premávky. A ak na to nie je premávka vhodne vyriešená, ni je to chyba cyklistov. Chodci sú trochu iná kapitola. Teraz dostanú vyššie práva v premávke, ale zase v réžii našej tupej polície. Tú ani nenapadlo, že s vyššími oprávneniami majú chodci podliehať aj vyšším nárokom na zvládnutie posilnených oprávnení. Vodiči majú vodičák, ale chodci nebudú mať chodičák. O primeranej osvete ani nehovorím. To zas budú zbytočné úmrtia na prechodoch. A polícia bude súcitne rozhorčená ako dobrý, ale prísny tato – jaj, neposlušné deti!, my sme vás upozorňovali… teraz musíme ešte prísnejšie trestať, pokutovať. My nič, my muzikanti, to všetko vodiči a chodci. Hough :-)

    Páči sa mi

Pridaj komentár